Hallo, met doe maar duurzaam

“Hallo, u spreekt met A., ik ben commercieel directeur van RTL Z, en ik bel omdat wij uw bedrijf graag willen belichten in ons programma Doe maar Duurzaam.”

“Dat is geweldig.”

“Ja, dit idee is ons aangeleverd door onze redactie en ik bel u om te vragen of u hierin interesse heeft.”

“En u bent commercieel directeur van RTL Z?”

“Nee, commercieel redacteur. Ja sorry, ik versprak me net.”

“Ah, u bent redacteur. Nou, als u ons duurzame bedrijf wilt belichten, ga uw gang. Op onze website vindt u informatie, u bent welkom om langs te komen, en als u nog vragen heeft dan horen we het wel.”

“Maar wij willen graag met u bespreken wat er in dit item moet komen. U beslist daar zelf over.”

“Nee hoor, U bent journalist en u vindt ons bedrijf interessant, dus ik zou zeggen: maak er een mooi journalistiek verhaal van.”

“Maar zo werkt het niet. Het is sponsored content.”

“Uw redactie heeft het toch uitgekozen? Dan is het toch journalistiek?”

“Nee, het zijn allemaal betaalde bijdragen. Televisie bestaat tegenwoordig uit programma’s die worden betaald door degenen die erin voorkomen.”

Het wordt tijd om het gesprek af te ronden. Deze A., zo vind ik daarna uit, werkt niet bij RTL maar bij Titan Media, een productiebedrijf dat in opdracht van RTL het programma Doe maar Duurzaam maakt.

Doe maar Duurzaam is dus geen journalistiek product maar een verzameling advertenties. Dat u dat ook weer weet.

We hebben trouwens melding gemaakt bij RTL Nederland hoe deze meneer Van Vleuten adverteerders probeert te werven. RTL Nederland heeft ons hiervoor zijn excuses aangeboden.

Update dd 29 oktober 2020. “A” is inmiddels niet meer werkzaam bij Titan Media, en op zijn verzoek hebben wij zijn naam van de website verwijderd.